Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Wednesday, December 5, 2007

Taubat Wanita Zina

Taubat Wanita Zina

Dari Abu Nujaid Imran bin Al-Husain Al-Khuza’iy, ia berkata : `Ada seorang wanita dari Juhainah datang kepada Rasulullah saw sedangkan ia sedang hamil kerana berzina dan berkata : `Ya Rasulullah, saya telah melakukan kesalahan, dan saya harus di had (dihukum), maka laksanakanlah had itu pada diri saya’.

Kemudian Nabi saw memanggil walinya seraya bersabda : `Perlakukanlah baik-baik wanita ini, apabila sudah melahirkan, bawalah ke mari’. Maka dilaksanakan perintah itu oleh walinya.

Kemudian setelah wanita itu melahirkan, dibawalah ke hadapan Rasulullah saw dan memerintahkan untuk wanita, maka diikatkanlah pakaiannya dan direjam.

Setelah ia mati, maka Rasulullah saw menyembahyangkan jenazahnya. Namun Umar berkata kepada beliau : `Wahai Rasulullah, mengapa engkau menyembahyangkan wanita itu, padah ia telah berzina?’

Baginda menjawab : `Wanita itu benar-benar bertaubat, dan seandainya taubatnya dibahagi kepada 70 orang penduduk Madinah, nescaya masih cukup. Pernahkah kamu mendapatkan orang yang lebih utama daripada seseorang yang telah menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung? (HR Muslim)


suriaterang


wanita itu mulia kerana TAUBATNYA!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails