Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Wednesday, December 5, 2007

Latar belakang kes Meor Atiqurrahman secara ringkas

Latar belakang kes Meor Atiqurrahman secara ringkas

Isu ini berbangkit ekoran tindakan tegas Pihak Sekolah Kebangsaan Felda Serting Hilir Jempol Negeri Sembilan (1997) memecat 3 orang pelajarnya yang memakai serban ke sekolah. (Meor Atiqulrahman bin Ishak, Syed Abdullah Khaliq Aslamy bin Syed Ahmad Johari dan Syed Ahmad Syakur Dihya bin Syed Ahmad Johari.)

Kes ini pernah dibicarakan di Mahkamah Tinggi Seremban (dikenali sebagai kes Meor Atiqurrahman & Ors vs Fatimah Sihi Abdullah & Ors) dan dimenangi oleh pihak pelajar (plaintif). Rayuan dibuat dan kes ini dibawa ke Mahkamah Tinggi Persekutuan (Bidang Kuasa Rayuan) dengan permohonan sivil No. 01 – 3 – 2005 (N). Mahkamah Persekutuan (3 panel hakim : Tan Sri Abdul Malek Ahmad, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong dan Dato' Abdul Hamid bin Hj. Mohamad) baru – baru ini (12 Julai 06) telah memutuskan kes ini dimenangi oleh pihak Fatimah Sihi dan Kerajaan Malaysia. (Perayu)

Hakim Dato' Abdul Hamid dalam penghakimannya yang dibacakan oleh Timbalan Pendaftar mahkamah Persekutuan, Kamarudin Kamsun berkata :

"daripada apa yang dapat saya pastikan, al Quran tidak menyebut mengenai pemakaian serban. Saya tahu bahawa Rasulullah saw memakai serban, tetapi baginda juga menunggang unta, membina rumahnya dan masjid daripada tanah liat dan berbumbungkan daun kurma dan menggosok gigi menggunakan sugi."

"Adakah itu bermakna bahawa menunggang unta itu satu amalan lebih alim daripada bergerak menaiki kapal terbang? Wajarkah dipilih bahan dan cara serupa yang digunakan oleh Rasulullah untuk membina rumah dan masjid seperti di zaman baginda? ”

‘‘Soalnya ialah sama ada pemakaian serban oleh kanak-kanak lelaki sebaya usia perayu (dalam kes ini) merupakan satu amalan dalam agama Islam. Islam bukan sekadar memakai serban dan berjanggut. Arab jahiliah, termasuk Abu Jahal, memakai serban dan berjanggut. Tidak masyarakat itu, berbuat demikian,”




suriaterang

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails