Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Monday, December 3, 2007

Individu Muslim vs Masyarakat Muslim

Individu Muslim vs Masyarakat Muslim

1. Islam mengambil berat tentang masyarakat sepertimana ia mengambil berat tentang individu. Di antara masyarakat dan individu ada kesan timbal balik. Justeru, masyarakat adalah kumpulan individu yang dihubung dengan ikatan tertentu. Apabila individu itu baik lazimnya baiklah masyarakat itu. Individu diumpamakan sebagai batu bata bagi sesebuah bangunan. Tidak akan elok sesebuah bangunan apabila batu batanya lemah.

Perbincangan : Apakah ciri-ciri individu muslim yang dikehendaki?

2. Individu pula tidak akan baik dalam sesebuah masyarakat yang tidak membantu pertumbuhannya secara sempurna. Individu akan baik apabila ada penyesuaian yang betul dan tingkahlaku yang lurus. Masyarakat adalah tapak yang subur tempat pertumbuhan benih individu, di mana ia subur dan berkembang dalam persekitarannya, mengambil manfaat dengan langit, udara dan mataharinya. Contoh penghijrahan Rasulullah ke Madinah adalah merupakan usaha ke arah membangunkan masyarakat yang merdeka, yang menghayati aqidah Islam, nilai-nilai, syiar dan syariatnya.

Perbincangan :
a) Apakah kesan terhadap Individu muslim yang hidup dalam masyarakat Jahiliyyah?
b) Bagaimanakah mengenal pasti sama ada individu muslim tersebut hidup dalam masyarakat yang baik atau sebaliknya?
c) Apakah ciri-ciri masyarakat yang baik mengikut pandangan anda?


3. Tidak tergambar menurut pandangan Islam manusia itu hidup keseorangan. Justeru ia digambarkan hidup dalam sebuah masyarakat. Oleh sebab itu, arahan-arahan pertanggungjawaban (al-takalif) ke atas manusia dibuat dalam sighah al-jamaah : (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ )
Tidak pernah ada dalam al-Quran sighah : (ya ayyuhal mukmin). Ini menunjukkan betapa Islam memerlukan kerjasama, bantu membantu di kalangan penganut-penganutnya sama ada berkaitan dengan hal ehwal ibadat dan juga muamalat.

4. Islam telah mengajar Muslim ketika bermunajat kepada Tuhannya di dalam solat dengan bahasa kumpulan : (إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ) meskipun dia solat bersendirian.

5. Masyarakat muslim merupakan sebuah masyarakat yang unik, di mana ia berbeza dengan masyarakat yang lain dari segi rupa bentuk dan ciri-cirinya. Ia adalah masyarakat rabbani, insani, akhlaqi, mutawazin (bertuhan, berperikemanusiaan, berakhlak dan seimbang)

Perbincangan : Apakah yang dimaksudkan dengan rabbani, insani, akhlaqi dan mutawazin?

6. Kaum muslimin dituntut untuk menegakkan masyarakat ini sehingga dapat dikuatkuasakan di dalam agamanya, dihayati di dalam watak peribadi mereka, malah dihidupkan di bawah bayangannya kehidupan Islam yang cukup sempurna. Hidup di arah dengan aqidah Islam, dibersihkan jiwanya dengan ibadat-ibadat Islam, dipimpin oleh kefahaman Islam, digerakkan oleh emosi dan perasaan Islam, didisiplin oleh akhlak Islam, diperindahkan oleh adab-adab Islam. Malah dirinya dikuasai sepenuhnya oleh nilai-nilai Islam.

Perbincangan :
a) Di manakah anda berada sekarang?
b) Bagaimanakah keadaan masyarakat yang berada di sekeliling anda?




suriaterang

tegakkan Islam dalam diri kamu
nescaya tertegaklah Islam dalam negara kamu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails