Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Saturday, December 1, 2007

Keutamaan Membaca Al-Quran

1. Dari Abu Umamah r.a., ia berkata : Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : `Bacalah Al-Quran! Kerana sesungguhnya Al-Quran itu akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi pembacanya (yang berpegang pada petunjuk-petunjuknya)’ (HR Muslim)

2. Dari Abu Musa Al Asy’ari r.a., ia berkata : Rasulullah saw bersabda : `Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran seperti buah limau yang harum baunya dan lazat rasanya. Perumpamaan orang mukmin yang tidak suka membaca Al-Quran seperti buah kurma yang tidak berbau tetapi rasanya manis. Perumpamaan orang munafik yang membaca Al-Quran, seperti bunga yang harum baunya tetapi rasanya pahit. Dan perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Al-Quran, seperti buah handhalah yang tidak ada baunya dan rasanya pahit’ (HR Bukhari & Muslim)

3. Dari Ibnu Mas’ud r.a., ia berkata : Rasulullah saw bersabda : `Barangsiapa yang membaca satu huruf dari kitab Allah (Al-Quran) maka akan memperolehi satu kebaikan. Setiap satu kebaikan dibalas dengan sepuluh kali lipat. Aku tidak mengatakan : ALIF LAAM MIIM itu satu huruf, tetapi `alif’ satu huruf, `laam’ satu huruf dan `miim’ satu huruf’. (HR Tirmidhi)

4. Dari Ibnu Mas’ud r.a., ia berkata : Rasulullah saw bersabda : `Sesungguhnya orang yang di dalam dadanya tidak ada sedikitpun dari Al-Quran, maka ia bagaikan rumah yang kosong’ (HR Tirmidhi)


suriaterang

Ya Allah, basahilah lidahku dengan ayat-ayat Quran. Ameen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails