Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Thursday, October 8, 2009

Tunggakan Nafkah RM24,000


Tunggakan Nafkah RM24,000


Pembaca yang dirahmati Allah swt,

Rasanya tidak lewat untuk saya mengucapkan `Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri' dan Selamat Menjalani Ibadah Puasa 6 di bulan Syawal yang mulia ini. Di sebalik kemeriahan `open house' dan menziarahi sanak saudara, masih terdapat insan-insan yang menderita, insan-insan yang tidak dapat berhari raya bersama ibu atau ayah yang tercinta, insan-insan yang mengalami pelbagai ujian dan mehnah...

Lagi isu tunggakan nafkah oleh ayah kepada anak...hampir 10 tahun cerai, bekas suami tak bayar nafkah edah, mutaah dan anak

Dipetik daripada Harian Metro hari ini :

MUAR : Selepas hampir 10 tahun bercerai, seorang wanita mendakwa bukan hanya tidak dibayar nafkah edah dan mutaah, malah tunggakan nafkah untuk anak mereka mencecah RM24,000.

Dalima Mohd Said, 35, berkata sejak bercerai dengan suami, Ahmad Zaki Abdul Ghani, 47, pada 1999 hingga sekarang, bekas suaminya itu langsung tidak memberi nafkah anak. Katanya, mahkamah memerintahkan bekas suami membayar nafkah edah RM1,000, mutaah RM5,000 dan hutang barang kemas RM1,750 pada Oktober 2000.

`Anak perempuan kami sepatutnya diberi nafkah setiap bulan RM200 tetapi hingga kini langsung tidak mendapat hak daripada bapanya', katanya.

Menurutnya dia buntu menyelesaikan masalah itu kerana tidak dapat menjejaki bekas suami. Katanya saman mahkamah di hantar ke alamat tetap bekas suami di Kuala Terengganu dikembalikan semula dan tuan rumah memaklumkan tidak mengenali individu berkenaan. Malah katanya, dia pernah berusaha menghantar surat saman sama ke tempat kerja isteri bekas suaminya tetapi kecewa apabila dimaklumkan nama lelaki yang tertera pada surat berkenaan bukan suaminya.

`Pelbagai usaha dilakukan bagi mengesan bekas suami. Dulu, dia tinggal di kampung halamannya di Kuala Terengganu dan terbaru dimaklumkan berpindah ke Johor Bahru. Saya pernah cuba mengesan alamat terbarunya dengan berurusan di beberapa agensi kerajaan tetapi kecewa berikutan tidak mempunyai maklumat lengkap', katanya.

Menurutnya, bekas suaminya masih menggunakan telefon bimbit yang sama dan terbaru anaknya menghubungi bapanya bagi mendapatkan salinan surat beranak bapanya pada Mei lalu untuk urusan melanjutkan pelajaran ke peringkat matrikulasi.

`Saya pelik alamat yang tertera pada pos laju diterima anak adalah salinan surat beranak bapanya sama dengan alamat surat menyurat termasuk saman mahkamah yang dikembalikan. Saya pernah dibawa bekas suami pergi ke kediaman keluarganya dan timbul tanda tanya kenapa pemiliknya tidak mengenalinya. Saya berharap dia menunaikan tanggungjawabnya terutama sebagai bapa dan apa yang saya lakukan hanya menuntut hak terutama untuk anak kerana sejak berpisah hingga sekarang, anak saya tidak diberi nafkah. Saya masih mampu bersabar dan berharap dia menyelesaikan masalah ini segera' katanya.


****************************


Perintah Mahkamah Syariah dah ada...
Usaha untuk penguatkuasaan Perintah juga dibuat dan diusahakan...
Ayahnya masih ada...
Keluarga ayahnya pun masih ada...walaupun mendakwa tidak mengenali anak sendiri...

Inilah realiti yang berlaku sekarang...
Inilah antara masalah yang dihadapi oleh para ibu-ibu tunggal dan anak-anak yang ditinggalkan...mempunyai suami / bapa yang tidak menjalankan tanggungjawab & amanah Allah swt

Waran Tangkap??? Hmmm... orang yang hendak ditangkap tidak dijumpai, lagipun, ini bukannya jenayah besar, bukannya mencuri merompak, bukannya bunuh orang... masalah kecil jer ni... tak bayar nafkah anak...

KWSP??? Seksyen 51 Akta memperuntukkan bahawa caruman dan deposit tidak boleh diserah hak, dipindahkan atau ditahan. Seterusnya peruntukan yang sama menjelaskan bahawa apa-apa jua yang berlawanan yang terkandung di dalam mana-mana undang-undang bertulis yang lain -
- tiada jumlah wang yang dipotong daripada upah seseorang ahli kumpulan wang di bawah seksyen 48;
- tiada amaun yang kena dibayar oleh majikan sebagai carumannya; dan
- tiada amaun yang berada pada kredit seseorang ahli kumpulan wang.

Amat sukar bagi si ibu untuk melalui dan menanggung semua ini... bekas suami ada wang simpanan KWSP, tetapi tiada peruntukan undang-undang pula yang membolehkan bayaran nafkah dibuat melalui potongan KWSP atau hutang tunggakan nafkah dijelaskan oleh KWSP..

Walaubagaimanapun apabila berlaku kematian, isteri boleh mengeluarkan wang KWSP suami dan proses pengeluaran tersebut akan menjadi lebih mudah jika suami telah menamakan isteri atau waris-waris lain sebagai penama. Tetapi, itu jika isteri yang sah, bagaimana kepada bekas isteri yang mempunyai ramai anak hasil perkahwinan terdahulu?

Fikir-fikirkanlah...



Syariah Paksi Keadilan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails