Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Friday, November 30, 2007

Indahnya Dialog Anak-Anak ini

Umi intai je celah pintu tenguk Razeen (6 thn) dan Jauzi (5 thn) bersembang.

Razeen berdiri dan Jauzi duduk. Kedua-dua nya baru je selesai buka bungkusan 'ice cream' dan di tangan masing-masing ada bungkusan masing-masing.

"Razeen, tolong buang dalam ton sampah, kertas ice cream saya ni" kata Jauzi.

"Awak lah tolong saya, kalau tolong saya buang kertas ni awak dapat pahala" kata Razeen

"Pahala tu apa" tanya Jauzi selepas termenung dan tak tahu apa tu erti pahala

"Pahala, tu hadiah lah daripada Allah" kata Razeen. "Kita kumpul-kumpul jadi banyak, nanti boleh masuk syurga" tambah Razeen

"Awak ambil kertas saya ni, dan buang dalam tong sampah. Awak dapat pahala sebab tolong saya" sambil menghulurkan pembalut icecream nya pada Jauzi.

"Dan saya buang kertas awak dalam tong sampah. Saya tolong awak saya pun dapat pahala" kata Razeen. Sambil mengambil pembalut ice cream dari Jauzi dan menghulur pembalut nya pada Jauzi.

Setuju, sambil kedua-dua nya menuju ke tong sampah untuk membuang sampah di tangan masing-masing.

Senyum dan sangat terharu, jauh nya unjuran pemikiran budak-budak la ni.

Wassalam
Pak Aman


Suriaterang

Ya Allah, berkatilah anak-anak ini & anak-anak saudara-saudara seperjuanganku
Jadikanlah mereka pejuang agama-Mu yang suci ini
Ameen

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails