Pages

Untaian Hikmah

Kata-kata Yusuf Islam (Cat Stevens): ‘Budaya dan nilai hidup Barat adalah seperti sebuah kapal yang sedang tenggelam dan umat Islam sedang berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya’

Monday, November 19, 2007

Definisi Islam - sambungan

Definisi Islam 5

Islam adalah jawapan yang betul lagi benar kepada 3 persoalan iaitu :

Dari mana kita datang?
Apakah tujuan kita datang?
Dan ke manakah kita akan kembali?

Dari mana kita datang?

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ (Al-Hajj:5)
Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

Dari mana kita datang?

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ (Al-Mukminun 23:12)
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah.
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ (23:13)
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (23:14)
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci lah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.

Dari mana kita datang?

As-Sajadah : 7-9
Al-Insan : 1-2
At-Tariq : 5-7

Ayat-ayat di atas dan seumpamanya menjelaskan bahawa manusia pada asalnya tiada, lalu Allah ciptakan dari tanah, kemudian Allah jadikan keturunannya daripada air yang hina.

Apakah tujuan kita datang?

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (51:56)
Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.

Ibadah mengandungi makna mengenal Allah (makrifatullah), kecintaan dan ketundukan kepadaNya serta mengikuti dan mematuhi semua peraturan dan sistem yang telah ditentukan oleh Allah untuk manusia agar manusia mencapai tahap kesempurnaan dan darjat yang ditetapkan, mencapai kebahagiaan yang sebenar dalam hidup dunia dan akhirat

Dan kemanakah kita akan kembali?

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (Al-Insyiqaq:6)
Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemui-Nya.
اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (Ar-Rum:11)
"Allah menciptakan (manusia) dari permulaan, kemudian mengembalikan (menghidupkan) nya kembali; kemudian kepada-Nyalah kamu dikembalikan."

Az-Zumar : 7 `Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kembalinya kamu, maka Ia akan memberitahu kepada kamu tentang apa yang telah kamu kerjakan’
An-Najm : 42 `Dan bahawa sesungguhnya kepada hukum Tuhanmu lah kesudahan (segala perkara)’
Al-Alaq : 8 `(Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan)

Menjelaskan bahawa tempat kembali manusia selepas matinya kepada PenciptaNya untuk diberikan pembalasan berdasarkan amalan di dunia


Definisi Islam 6

Islam adalah ruh yang sebenar kepada manusia, cahaya petunjuk dalam menjalani kehidupan, penawar yang mujarab bagi segala jenis penyakit masyarakat dan jalan yang lurus. Tidak akan sesat sesiapa yang berjalan di atasnya.

وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِن جَعَلْنَاهُ نُورًا نَّهْدِي بِهِ مَنْ نَّشَاء مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ (As-Shura 42:52)
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (Al Qur'an) dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al Kitab (Al Qur'an) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan Al Qur'an itu cahaya, yang Kami tunjuki dengan dia siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.

صِرَاطِ اللَّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِيرُ الأمُورُ (42:53)
(Yaitu) jalan Allah yang kepunyaan-Nya segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Ingatlah, bahwa kepada Allah-lah kembali semua urusan.


Al-Isra’ : 82 – ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman
Al-Fussilat : 44 – (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman
Ar-Rum : 30 – agama yang jauh dari kesesatan, agama yang Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya, agama yang lurus

Boleh didefinisikan sebagai agama tauhid atau agama ilmu pengetahuan atau agama keadilan


Kesimpulan


1. Kepelbagaian definisi kepada Islam merupakan contoh dan bukan bermakna terbatas setakat itu sahaja

2. Boleh ditambah dengan definisi-definisi lain dengan syarat mengandungi makna yang betul dan bertepatan dengan pengertian Islam, kalimah yang digunakan adalah terang, jelas, betul dan tidak timbul keraguan, kesamaran dan kekeliruan

3. Definisi-definisi yang dikemukakan di atas adalah sahih, tidak wujud percanggahan dan perbezaan. Perbezaan hanya dari segi istilah yang digunakan dan bukannya pada maksud. Jadi tidak memberi kesan kepada elemen yang terkandung dalam pengertian Islam

4. Tujuan pelbagai definisi agar pendakwah dapat memilih definisi yang sesuai dengan keadaan sasaran dakwahnya yang terdiri dari pelbagai lapisan dan keadaan sama ada dari segi tahap kefahaman, gaya hidup dan pengetahuan, kesejahteraan fitrah, masalah dan kekeliruan yang wujud dalam hati, konsep dan pengertian masyarakat untuk mengenali Islam dengan lebih mendalam


suriaterang - indahnya Islam, mudahnya Islam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails